Followers

Sunday, February 6, 2011

Hanya padaNYA..

Ya Allah
aku mencintaiMu
aku hambamu yang lemah
janganlah kau tinggalkanku sendirian
aku sepi tanpa mu
aku resah tanpa redhaMu
aku ketakutan andai hilang maghfirahMu
ampunilah aku ya Allah
hamba yang selalunya khilaf
tersilap dalam bertatih
di titian penipuan
kerap ku berhadapan
onak kemunafiqan
racun kefasiqan
serta kuku besi kekufuran
pimpinlah aku Ya Allah
jangan pernah lepasi aku
kerana aku
teramat amat
menyayangiMu


 
Khatimah khilaf 

 Kelemahan dan kekhilafanku
menyakitkan kalbu temanku
kemanusiawian ini
memustahilkan aku bernada sempurna

Ku mohon maaf
saat munculnya keaibanku
dalam aku merentas arena alpa
diri ini yang tiada sempurna
menghulurkan salam
ke tiap gurisan hati
yang ku sakiti

Barangkali dosa-dosaku
assbab kaffarahku
mungkin musibah itu
menghampirkanku kepadaNya
atau mungkin
ianya nikmat
tanda Tuhan
masih sayangi aku

 
 Banduan nan bahagia

Dunia bukanlah syurga
bahkan penjara
bagi mukmin bertakwa
yang gentar
kala bergegaran
firman azabNya

Bahkan begitu,
Yusuf a.s sanggup dipenjara
Musa a.s
tangkas berdepan firaun terlaknat
Malahan lagi
Zakaria a.s
Isa a.s
dan Habibun Najah
rela tersiksa
sekadar di dunia
yang sempit nan sementara

Sungguh benar
terpateri kalam
syurga bagi banduan dunia
yang rela
menyiksa nafsunya menahan yang haram
menekan hatinya
berterusan taat

Malahan lagi,
syurga kemudiannya
rindu pula
pada si dia
perindu syurga

 
Rindu Musafir 

Untuk apa aku kufur?
sedang tuhanku mncukupkanku

Apa ada pada dunia?
pencintanya akan sengsara
serta perindunya
diapit nafsu
lalu mengelabui mata hati

Apa yang kau cari di dunia ini?
biarkan imanmu menjawabnya
Apa ada pada jelitawan?
andai bidadari sedia menanti
Apa ada pada harta duniawi?
sedangkan akhirat kekal abadi
Apa ada pada pangkat dan darjat?
bisakah dibawa
ke liang lahad?

Wahai sang Musafir,

Safarmu pasti berakhir
janganlah
kau hasratkan dunia tempat bermuqim
sudahkah kau bawa iman dan amal
bagimana nanti
andai ajal
memanggilmu pergi?


Cintailah cinta kerana Allah 

Cintailah cinta kerana Allah
tak perlu berbalas sentuhan
andai sudah berbalas doa
tak perlu bertaut maksiat
andai sudah bertaut takwa
jika hati yang dicintai
perlukah musnah sebuah maruah
benarkah couple tanda cinta?
atau ia fatamorgana
bahagiakah hati dalam kemungkaran
bahagiakah hati dalam syubhah
cinta ini dari Allah
tanya hatimu..
di mana letaknya Dia?

 
Sang Penghidap Cinta 

Cinta,
Andai penghidapnya adalah 'Abid
maka makin menghampirkan kepada Dia
Andai,
penghidapnya adalah Da'i
maka tutur tarbiyyahlah dilentur lidah
Andai,
penghidapnya adalah 'Alim
maka ilmunya semakin melaut
Andai,
penghidapnya adalah Mujahid
maka pacuannya ke syurga kian deras

Akan tetapi,

Jika sang Fasiq dihidap cinta,
awasilah segera!
bisa jadi maksiat
bisa jadi jauhnya taubat

Cinta,
ia mengajar kejujuran
bukan penipuan,
mengajar pengorbanan
bukannya paksaan,
ia seringkali memberi
tidak pernah meminta

Bagaimana kita melihat cinta
sayugia,
begitulah juga ia kan hadir..


Indahkah hidup 

Hidup tak selalunya indah
tapi kan terasa indah
andai hidup dinaungi Allah

Indahnya usia
andai tepu dengan ketaatan
 alangkah kasihan
andai hidup bergelojak kefasiqan
dan nanti
di pengakhiran
apakah yang ingin dikenangkan
pada episod dosa
yang mengalirkan air mata
yang meruntunkan hati
ketika dikenang kembali
sekadar iktibar
yang mustahil
diubah lagi

Hargailah hayatmu
selagi tersisa

 
 Halilintar al-Haq 

Tugu kebenaran
walau seringkali roboh
hatta hingga pembinanya diperbodoh
diperbudak-budakkan
oleh kroni berkepentingan
tetap kan ia teguh
disimbahi darah perwira mulia
disirami air mata bertaraf permata
dan sang penzalim
telah ditetap di kalam al-Haq
kezaliman hakikatnya
sibuk membina
kerandanya sendiri
sebagai hantaran
lamaran neraka

2 comments: